Tuesday, March 11, 2008

محمود درويش

من عشر سنين بالظبط ... كنت مره بادعبس عند بتاع الجرايد بادور علي كتاب جديد من بتوع القراءه للجميع لقيت كتاب اخضر صغير مركون علي جنب ما حدش معبره عليه صوره واحد بنضاره ومكتوب عليه (مختارت ) , ما قريتش اول صفحه زي م انا متعود مع أي كتاب جديد لا اخدته علي طول و خصوصا انه كان رخيص (قلت مش حايخسر حتي لو طلع وحش) , ودي كانت اول مره اتعرف علي اهم شاعر عربي في العصر الحديث (في نظري) , الا و هو (محمود درويش) , الكتاب ده لسه عندي لغايه دلوقتي بيقاوم عوامل التعريه و عمايل الزمن فيه مع اني من فرحتي بيه سلفته لطوب الارض , كنت عايز كل اللي حواليه يقروه و يعرفو ان في شاعر عبقري اسمه محمود درويش.

بعد كده بحوالي سنه كنت ف معرض الكتاب لقيت الاعمال الكامله بتاعته جبت المجلد الاول وكان بسعر غريب جدا لما الراجل قالي ما صدقتش قالي 35 حنيه لان الكتاب يعتبر طبعه فخمه وصادر عن دار العوده في بيروت يعني مستورد , كان ناشر سوري متهيالي انه قالي السعر غلط . المهم ان انا لغايه دلوقتي مش عارف اجيب المجلد التاني لاني كل مره الاقيه بسعر اعلي من المره اللي فاتت , اخر مره كان ب 180 جنيه (كتير مش كده)

وبعدين بدات اسمع عن واحد اسمه مارسيل خليفه بيغني قصايد محمود درويش , ودورت عليه لغايه ما جبت معظم الاغاني اللي غناها .

مره ابراهيم سعده كتب في العامود بتاع انور وجدي يقول (وكان وقتها درويش واخد جايزه افضل شاعر في القرن العشرين من سوريا –افتكر من اتحاد الكتاب السوري- علي ما اذكر ) .....المهم عبقري زمانه و اوانه الاخ ابراهيم سعده كتب يقول بالحرف .... من هذا الدرويش الذي يمنح افضل شاعر عربي و هل تناسو شوقي و حافظ و الرافعي و مش عارف مين تاني ) , ودي كانت اخر مره اقرا انور بيه وجدي وبدات اعرف ان كل ما الصحفي زاد جهلا كلما زاد منصبه في الجرايد اللي لامؤاخذه (قوميه).

وبدات اجمع المقالات اللي بتتكلم عنه وذلك لندرتها و كانت اخبار الادب هي المصدر المتاح وقتها

اخر مره جه فيها درويش معرض الكتاب كنت في البكالوريوس وكان عندي امتحانات ما قدرتش اروح , ومن ساعتها هو ما جاش تاني , اعتقد لان الجهابزه اللي ماسكين المعرض دلوقتي ما بعرفوش برضه مين هذا الدرويش , (نفسي احضرله امسيه في يوم من الايام).

:-و دي قصيده كتبتها ايام الكليه وكنت عاملها اهداءا لمحمود درويش

الي عاشق من فلسطين

( 1)

تري.... امازلت جدران السجن
تحفظ ما خطّ الولد العاشق
من رسائل حب الي معشوقته السليبه
ام ان الزمان اخذ الارض
ومعها كل اشكال الزاكره
( 2)
.......ايها الالم
كيف رايت ما في اعماقي الي هذا الحد؟
كيف مررت سريعا في دمي ؟
اتستريح الان في قلبي
نم .... فلا شك انت متعب من احراقي
( 3)
نرحل والورده يابسه
نعود والورده يابسه
ما رحيلنا وعودتنا
الا مرورا في شوارع غرناطه
وتفكيرا في ام من ترك الاندلس
ورحل شرقا ليمارس حرفته المفضله


( 4)
جوامع ام هياكل ام كنائس
اشكال زخرفيه ترفض الاتحاد في صوره
لكن الرب يبنيها جميعا
في وجه عابر يمر بارض فلسطين

( 5)
ايها العراف الذي يتنبأ بالاحداث
ايها الكاهن
الجالس علي انقاض المعبد
كفي..... ارجوك
لاتري اكثر من هذا
حتي .....لا تفقأ عينيك

1 comment:

إبـراهيم ... said...

جميلٌ ...درويش ....


وعلى خلفية منير، يكون أكثر جمالاً !!وروعـة


تحياتي أيها العصفور