Monday, January 8, 2007

انا ادون اذن انا موجود

حسنا لتكن بدايه ...انا اصلا مش باكتب مذكرات ولا حتي خواطر ولما باكتب بتكون اشعار او قصص او روايه مش بتكمل بس الكتابه حاجه مهمه بالنسبالي حتي لو ما فيش فيها ورق ولا قلم ولا حتي كيبورد انا باكتب في دماغي طول النهار و بعدين بانسي اللي كتبته زي الحلم اللي بانساه اول م اقوم م النوم . مش عارف ايه اللي خلاني ابتدي التدوين) جايز اني في الفتره اللي فاتت قريت (مدونات) كتير قوي انا حتي مش عارف هما سموها (مدونات) ليه ليه ما سموهاش كتابات او مكاتبات ما علينا المهم اني عايز اكتب و خلاص وخصوصا اني بقالي كتير ما كتبتش حاجه حتي الروايه اللي كنت ماشي فيها وقفت في النص مش عارف ليه ......

النقاش ...اكتر حاجه مفتقدها اني اتناقش مع حد حاسس بجمود في الافكار افكاري و اقفه الاول ما كنتش محتاج اكتب خواطر لاني كنت باعبر عن اللي في دماغي مع الناس و ده افضل مليون مره من كتابه الخواطر صحيح انك ما ينفعش ترجع للمناقشات دي وتعيشها تاني و ده متاح في المدونات حاسس دلوقتي ان كلمه مدونات دي لفظه منحوته بصعوبه فيها تكلف شويه ....المهم لكن التعبير مع الناس بيطور التفكير وبيخلي الواحد يعيد ترتيب اوراقه و ينظمها لكن اليومين دول كل اللي حواليه ما ينفعش اتناقش معاهم لانهم ببساطه مش حايفهموني او مش حايهتمو اساسا بالنقاش عموما...... ف ما فيش قدامي غير التدوين

الدخان ..... مسرحيه ميخائيل رومان لسه شايفها امبارح لتاني مره مسرحيه جامده ما لهاش حل و صلاح السعدني ممثل جامد برضه مالوش حل ايه اللي هو عامله ده قد ايه رومان ده راجل واضح وصريح و بيقول اللي هو عايزه علي طول كده و المونولوجات الطويله اللي بيعملها عميقه قوي علي طريقه شكسبير جامد برضه مالوش حل.....في مسرحيه تانيه لميخائيل رومان مش فاكر اسمها ايه كنت سمعتها في الراديو من كام سنه

No comments: